Suntem la capătul a două decenii de practică SEO şi Marketing Digital, iar strategiile de promovare din ce in ce mai inovatoare, nu fac decât să sporească competitivitatea din mediul online.
Pe masură ce rata de inovaţie a marketing-ului continuă să crească, majoritatea companiilor se menţine greu pe piaţă.
Partea bună este că, odată cu noile tehnici de promovare, apar şi oportunităţile în Marketing-ul Digital.
Mai jos aveţi o selecţie a celor mai noi tendinţe pentru Marketing Digital 2020 şi cum ne vor ajuta să surclasăm competiţia în mediul online şi să creştem profitul companiei.
Poziţia Zero
Exact…mai presus de poziţia nr. 1 în Google, există poziţia zero, altfel cunoscută ca ranking zero sau position zero.
Dacă ai efectuat căutari în Google, ai remarcat probabil că adesea, răspunsul la întrebarea ta îl găseşti într-un chenar, deasupra primului link care este afişat.
Acele părţi de informaţii se numesc snippets. Noi le mai numim şi fragmente.
Aceste răspunsuri fulger sunt extrase din site-uri care au conţinut relevant, care se află deja pe prima pagină în Google şi care răspund direct şi la obiect acestor tipuri de întrebări standard.
Pentru a avea acces la informaţie, nu trebuie să accesezi niciun link.
Fragmentele ocupă foarte mult spaţiu în prima pagină, sunt extrem de vizibile şi atrag foarte mulţi vizitatori către site.
Dintre toate metodele Seo, Poziţia Zero îţi oferă cea mai mare promovabilitate a brandului.
Şi nu e nevoie să plăteşti pentru asta, nici nu trebuie să fii nr 1 în industria în care activezi.
Dar nu există o formula magică prin care să beneficiezi de această poziţie, nici măcar să o păstrezi.
Până în momentul în care vor exista mai multe fragmente în limba română, ca o practică bună , recomandăm afişarea unui conţinut relevant şi într-un format care să-i placă lui Google.
Pune-te în locul consumatorului care poate nu e la curent cu frazele uzuale de căutare în Google.
Lungimea fragmentelor se recomandă să fie între 40-50 de caractere, iar odată ce obţii poziţionarea dorită, ia în considerare că ai şanse mari ca Google să caute tot în pagina ta, răspunsuri pentru diferite întrebări, din aceeasi categorie. Încearcă deci, să redai răspunsuri la mai multe întrebari care ţin de acelaşi subiect abordat în pagină.
Fragmentele pot fi afişate sub forma de : paragrafe, listă sau tabel.
Cele mai frecvente căutări care declanşează apariţia fragmentelor sunt:
- reţetele culinare;
- expresiile: cel mai bun/cele mai bune, de exemplu: cea mai bună agenţie de turism;
- alternativele dintre doua produse, de exemplu: concediu în Romania versus Bulgaria.
- categoria how to: cum montez, cum să construiesc, etc;
- definiţii de termeni.
Recomandări
Poţi utiliza programe ca de ex SemRush pentru a găsi fragmentele câştigate de competitorii tăi dar şi pentru a le viziona pe cele obţinute de către tine.
Un alt instrument extrem de util, este Answer the Public, cu ajutorul căruia poţi obţine sugestii de conţinut. Pe baza unui cuvânt cheie introdus, poţi identifica care sunt întrebările generate de către consumatori.
Căutare vizuală şi Căutare Vocală
Componentele unei strategii de optimizare SEO au rămas relativ constante, însă definiţia şi scopul lor s-au modificat semificativ.
Condus de tendinţe precum căutarea vizuală şi vocală, scopul industriei SEO s-a extins şi a evoluat spre ceva mai dinamic.
Acest fapt creează o nevoie autentică a consumatorului, deoarece căutarea doar în text este insuficientă pentru găsirea produsului dorit.
Pe scurt, această noua dezvoltare a făcut căutarile mai eficiente, precise şi mai distractive.
Unul din avantajele principale ale căutarii vocale şi vizuale este faptul că acestea creează o platforma pentru o comunicare mai eficientă cu consumatorii. Sunt instrumente de nepreţuit pentru oricine doreşte să crească traficul organic.
Căutarea vizuală
Alimentată de viziunea computerului și antrenată de învățarea automată, aceasta constă în orice căutare care utilizează o imagine ca punct de pornire.
Imaginile sunt un preview important atunci cand facem shopping online, fără de care, greu ne-am hotarî ce anume să achiziţionăm sau dacă să achiziţionăm.
De exemplu, să zicem ca iniţiezi o căutare în Google pentru “umbrelă rosie” şi găseşti într-un site, un model care e asemanator celui pe care ţi-l doreşti, dar nu suficient încât să te convingă. Poţi continua prin căutarea vizuală, folosind o poză a acelui produs şi vei găsi rezultate în conformitate cu elementele din poza cu care ai continuat căutarea.
Prin căutare vizuală, imaginile oferă rezultate mai relevante decât cele prin căutare traditională prin text.
Recomandare
Aplicaţiile foto precum Google Lens, pot identifica produsul din imagine în mai multe website-uri, pot citi textul din poză, pot recunoaşte peisaje, logo-uri, chiar şi scrisul de mână.
Astfel poţi fotografia o carte de vizită pentru a stoca datele în agenda telefonului, poţi fotografia lista de cumpărături şi să o adaugi direct în coşul de cumpărături al supermarket-ului. How cool is that!?
Bineînteles, căutarea vizuală nu va înlocui prea curând căutarea prin text, însa în anumite cazuri precum shopping-ul online, aceasta e o alternativă serioasă şi demnă de a fi luată în considerare.
Ce poţi să faci? Să te asiguri că produsele tale au şansele cele mai bune pentru a fi găsite, utilizând orice modalitate de căutare a acestora.
Optimizare pentru Căutare Vizuală:
- Oferă mai multe imagini de calitate pentru fiecare produs;
- Adaugă Atribute Alt în descrierea imaginilor;
- Adaugă Text alternativ în descrierea imaginilor;
- Adaugă Titlu în descrierea imaginilor;
- Comprimă imaginile.
Căutarea Vocală
Un instrument care are o publicitate mai mare decât cea vizuală, căutarea vocală permite consumatorului să rostească ceea ce caută, în loc să tasteze.
În era Automatizării şi a Inteligeţei Artificiale, căutarea vocală începe să devină modalitatea preferată de căutare a produselor, serviciilor sau informaţiilor, în mediul online, de pe dispozitivele mobile şi nu numai.
Această tehnologie audio a mai fost utilizată până acum prin Text to speech sau Apelare vocală.
Între timp, s-au dezvoltat alte programe care folosesc funcţia de căutare vocală: Google Assistant, Siri, Microsoft Cortana şi Amazon Alexa.
De ce ar fi bine să includeti în strategiile de promovare şi căutarea vocală?
Pentru că Google punctează foarte bine site-urile care au optimizare pentru căutarea vocală.
Asta nu înseamna că toate strategiile de optimizare SEO ale unui site, vor avea acelaşi efect şi pentru căutarea vizuală. Sau invers.
Optimizare pentru Căutare Vocală
- Asigură-te ca site-ul se Încarcă repede;
- Titlurile şi descrierile textelor trebuie să ofere utilizatorilor informaţii corecte şi la obiect;
- Textul trebuie împărţit în propoziţii scurte, care să poată fi redate vocal, cu uşurinţă;
- Pentru o experienţă audio optimă, se recomandă în jur de 20-30 secunde de conţinut redat prin audio per secţiune, adică în jur de 2-3 propoziţii.
- Include fragmente de genul “featured snippets” sau “position zero” (vezi descriere la Poziţia Zero) în conţinutul site-ului.
- Scrie exact în felul în care vorbeşti
Atunci când un utilizator caută informaţii online, acesta obişnuieste să tasteze cu prescurtări de genul top companii dezvoltare web. Însă în momentul în care va folosi funcţia de căutare vocală, va căuta care sunt cele mai bune companii de dezvoltare web. Aşadar, include şi aceste cuvinte de tip long tail keywords în structura conţinutului din site.
- Nu neglija căutarile locale. O parte din utilizatorii de căutari vocale, vor informaţii din zonă sau din apropiere, aşadar vor căuta care sunt cele mai bune companii de dezvoltare web din apropiere.
Afişează:
- Pretul produsului;
- Disponibilitatea produsului;
- Denumirea produsului;
- Imaginea produsului;
- Logo-uri;
- Profilul retelelor sociale;
Personalizarea şi Micro Momentele
Personalizarea conţinutului
Vă mai amintiţi de campania Împarte o Coca Cola lansată în 2014?
Prin înlocuirea numelui de brand de pe cutie, cu nume populare, Coca Cola a câştigat angajamentul consumatorilor, ceea ce a dus la propulsarea vânzărilor care erau în declin de aproape 10 ani.
Aceasta este o demonstraţie clara a puterii care stă în angajamentul consumatorului, dar cu toate astea, personalizarea conţinutului nu se regăseşte pe lista de priorităţi a specialiştilor în Marketing digital.
Personalizarea conţinutului ar trebui să fie integrată în orice campanie de marketing prin conţinut, pentru a clădi acea audienţă loiala la care visăm cu toţii.
Atunci când un utilizator îţi accesează pagina sau se înscrie într-un newsletter, îţi oferă date relevante despre el şi nevoile sale.
Foloseşte aceste date pentru a crea conţinut personalizat pentru o persoană sau un grup anume.
Recomandare
Creează o campanie de Email marketing sau un Landing page pe măsura preferinţelor lor, punând accent pe calitate, relevanţă şi UTILITATEA marketing-ului.
Oferă acestora, perspective şi design-uri diferite, în funcţie de interesele acestora, de poziţionarea geografică, de adresa IP, etc.
Implică-te şi personalizează experienţa utilizatorului. Vei creşte încrederea acestuia în brandul tău, în serviciile şi produsele pe care le promovezi şi atunci vor fi mai dispuşi să rămână pe site-ul tău sau să revină.
Micro Momentele
Introduse de Google în 2015, Micro momentele sunt definite de nevoia urgentă a utilizatorului de a şti, a face, a merge, a cumpăra, etc., ACUM!
Întelegerea şi anticiparea acestor 4 tipuri de momente, e esenţială pentru a obţine conversii mobile mai bune (creştere de cca 30%), atât pentru website-uri cât şi pentru platformele de e-commerce.
Aşteptările sunt mari, răbdarea e puţină.
Din cercetările Google legate de micro-momente, reiese că majoritatea consumatorilor de azi, apelează la telefonul mobil atunci când:
- sunt pe cale să achiziţioneze un produs şi caută o a doua opinie, online;
- sunt în mijlocul îndeplinirii unei sarcini şi caută idei sau inspirație pentru acestea;
- sunt în căutare de informaţii relevante, indiferent de compania care le furnizează;
În aceste momente, aşteptările consumatorului sunt foarte ridicate, aceştia fiind obişnuiţi să li se livreze informaţia exact atunci când o caută.
Ca şi marketer, va trebui să fii acolo atunci când utilizatorul are nevoie, să prevezi astfel de momente şi să oferi conţinut bine structurat şi de calitate.
Recomandare
Simplifică procesul de cumpărare din site, elimină factori perturbatori care-i pot abate pe consumatori către competitori, de ex: încărcare greoaie a paginii, descriere insuficientă a produselor, greşeli gramaticale în text, suprapopularea paginii cu prea multe imagini/culori/text în diferite dimensiuni. Ajută cumparatorul să găsească rapid ceea ce caută.
Fii acolo şi fă-te util.
TESTAREA SEO A/B
Testarea SEO de tipul A/B îţi permite să compari două versiuni ale aceleiaşi pagini, folosind un singur element diferit.
Vei vedea care din aceste elemente contribuie mai mult la creşterea traficului în site, creşterea conversiilor, etc.
A sau B, Control sau Variaţia
Poţi testa de exemplu o pagină, cu doua titluri diferite.
Utilizatorului i se serveşte fie varianta de control, fie variaţia.
Ulterior, modalitatea lor de răspuns/reacţie la fiecare din experimente, este colectată, măsurată şi analizată într-un dashboard.
Poţi compara care din cele doua pagini a înregistrat o rată de conversie mai mare, sau în care din cele doua pagini, utilizatorii au petrecut mai mult timp, CTR-ul, şamd.
Având aceste rapoarte, puteţi conclude dacă experimentul a fost unul de succes sau nu.
Paşii unui proces de testare SEO de tipul A/B ar fi:
- Cercetarea şi colectarea datelor;
- Identificarea scopului (scopul poate reprezenta orice actiune, de la accesarea unui link sau buton, până la achizitia unui produs sau inscriere în newsletter) şi generarea ipotezelor (motivul pentru care tu crezi ca o modificare a unui element va imbunatati anumiti parametri);
- Creearea variaţiilor şi efectuarea modificărilor asupra unui singur element din website sau aplicatie mobilă;
- Desfăşurarea testului;
- Analiza rezultatele;
- Repetarea procedeului;
Există mai multe instrumentele de testare şi măsurare a acestor parametri, precum: VMO, OPTIMIZELYşi OMNICONVERT, fiecare cu planuri de tarifare diferite.
Recomandare
Google Optimize este un program relativ nou. Concurând cu mai marii Optimizely si VWO, e greu să ignori capabilităţile sale de integrare cu Analytics şi costurile de achiziţie: zero.
În prezent, Google permite şi chiar încurajează testarea de tipul A/B Seo.
Pentru a nu influenţa negativ poziţia în Google, sunt recomandate respectarea câtorva procedee simple:
- No cloaking! (oferă acelaşi conţinut către utilizatori şi către Googlebot);
- Utilizarea rel=”canonical”;
- Utilizarea redirecţionărilor 302, în loc de 301;
- Experimentaţi doar atâta timp cât e necesar.
Video Marketing
Încă în topul instrumentelor cele mai importante ale Marketing-ului Digital, campaniile de marketing prin video sunt catalogate ca tendinţe în Marketing Digital 2020, pentru că în ciuda rezultatelor foarte bune pe care le aduc în branding, trafic şi conversii, încă nu sunt folosite la potenţial maxim, sau chiar deloc.
Image source: https://www.singlegrain.com/digital-marketing/digital-marketing-trends-2020/
Video-urile reprezintă de departe, cea mai populară forma prin care consumatorii vor să descopere produsele şi serviciile tale.
Spre deosebire de conţinutul text, conţinutul video este foarte comod de urmărit, atât de pe dispozitivele mobile, cât şi de pe desktop.
Plecând de la video-urile live postate în platformele sociale, la video-uri de prezentare a produselor sau serviciilor, până la scurte interviuri sub forma de Vlog, postate în website sau YouTube, dacă mai adaugi şi text în video, vei fi fericitul câştigător al unei poziţii MULT mai bune în SERP. Pentru că şi Google iubeşte conţinutul Video.
Scenariul, filmarea şi editarea pot fi facute in house sau poţi apela la echipe dedicate acestui segment.
Chatbots
Ce este un chatbot?
Un chatbot este un software, o forma de Inteligenţă artificială, care simulează conversatia cu utilizatorul, într-un mod cât mai realist posibil.
Prin intermediul mesajelor, website-ului, aplicaţiilor mobile şi prin telefon, acesta răspunde la întrebările clienţilor sau vizitatorilor din site, în timp real, zi şi noapte.
Inspiraţie de aici https://www.revechat.com/blog/chatbots-trends-stats/
Cele mai mari provocări cu care se confruntă companiile care au implementat deja Chatbot-urile, sunt:
Neîntelegerea cerinţelor: Chatbot-urile deseori interpretează greșit solicitările, deoarece nu sunt în măsură să înțeleagă solicitarea corectă a clientului.
Interpretarea gresită a nuanţei în dialogului uman: Din cauza lipsei de inteligență conversațională, chat-urile nu reușesc adesea să interpreteze nuanțele dialogului și asta duce la o conversație incorectă.
Executarea imprecisă a comenzilor: Chatbot-urile nu răspund la comenzile tehnice efectuate de către clienți.
Dificultatea de înțelegere a accentelor: Chatbot-urile încă nu sunt capabile să înțeleagă accentele sau dialectul cultural pentru a înțelege intenția corectă.
De ce chatbots-urile sunt importante? Aplicațiile Chatbot simplifică interacțiunile dintre oameni și servicii, sporind experiența clienților. În același timp, oferă companiilor noi oportunități de îmbunătăţire a procesului de implicare a clienţilor şi a eficienţei operaţionale, prin reducerea costurilor tipice ale serviciului pentru clienţi.
Industria chatbot devine forța motrice a comunicațiilor de afaceri. Odată cu avansarea tehnologică, roboţii vor deveni mai inteligenţi pentru a înţelege conversațiile și scopul întrebărilor.
Acestea sunt principalele tendinte pentru Marketing Digital 2020, instrumente cu care probabil ai mai lucrat sau de care ai mai auzit.
Încearcă sa încorporezi toate aceste elemente în strategiile de marketing din anul următor 2020.
Implementarea acestor strategii poate fi diferenţa dintre eşecul companiei tale, versus succesul acesteia.