Google “TO GO” please!
In anul 2016, traficul pe internet inregistrat de pe platformele mobile, l-a devansat pe cel inregistrat de pe desktop.
Si pentru ca multi au prevazut ca acest lucru se va intampla, la Congresul Mobile Mondial din 2010, Eric Schmidt, CEO la Google, emitea pentru prima oara ipoteza ca website-urile sa fie indexate “mobile first”.
Construirea unei pagini web, raportandu-ne la utilizatorii platformelor mobile.
Mobile-first »» versiunea mobila va deveni prima versiune indexata a website-ului. Si ar fi bine ca aceasta sa fie cea mai buna versiune a sa!
Cum se va realiza indexarea Mobile First?
GoogleBot (principalul crawler Google) va analiza intai, versiunea website-ului pentru telefonul mobil.
Nu vor exista doua indexari, insa, deoarece sunt mai multi utilizatori care acceseaza Google de pe telefonul mobil, intai va fi indexat continutul relevant pentru acesta (mobile devices), apoi cel pentru desktop.
Atentie! Nu Mobile Only, ci Mobile first! (asta daca nu cumva te adresezi exclusiv publicului din Africa).
Daca website-ul tau are URL-uri separate pentru mobil si dektop, utilizatorii platformelor mobile vor vedea continutul pentru mobil, in timp ce restul il va vedea pe cel pentru desktop.
Pozitia generala in SERP si indexarea paginilor, vor fi determinate de continutul versiunii mobile.
Daca nu ai o versiune mobile a site-ului, Google va continua sa analizeze in absenta acesteia, versiunea desktop. Dar, din nou…. pozitia in SERP (Search Engine Results Page) va avea de suferit.
Pe masura ce website-urile vor incepe sa fie indexate mobile first, administratorii vor fi instiintati prin intermediul Google Search Console.
Cum s-a ajuns aici?
Pana acum, Dezvoltatorii de web incepeau constructia unui website cu versiunea pentru desktop, lasand la final varianta pentru platformele mobile.
In termeni de specialitate, activitatea de sus o regasim sub notiunea de Degradare gratioasa.
Designerii si dezvoltatorii web, au construit pagini care sa fie functionale pe cat mai multe platforme, fara sa afecteze drastic o anume categorie de utilizatori (device-uri).
Au creat si servit cea mai buna experienta posibila, pastrand functionalitatea paginii.
Dar atunci cand nu ai nicio restrictie, profiti si creezi platforme mari pentru desktop, care avantajeaza foarte multe industrii.
Apoi sa constati ca, nu sunt optimizate pentru platformele mobile.
Pagina nu se incadreaza in ecran, nu se incarca, sau meniul nu isi pastreaza structura logica pe care o are pe desktop.
Pentru device-urile mobile, acest aspect a insemnat scalarea mai mica a intregului continut, inlaturarea elementelor inutile.
De la mare, la mic.
Din aceast punct s-a nascut ideea de a proceda exact invers.
Mobile first este o regula a dezvoltarii progresive.
Incepi prin a configura mai intai produsul pentru platforma mobila, creand in jurul restrictiilor de dimensiuni, coduri si design.
Ulterior, extinzi optiunile pentru platforme mai mari, cum ar fi tablete sau desktop.
Astfel, oferi utilizatorilor o experienta uimitoare care arata grozav dar si functioneaza foarte bine.
De ce e mai bine asa?
Aceste metodologii par a fi identice.
Cui ii pasa de unde incepi procesul design-ului, atata timp cat la final arata bine, nu?
Exact ca in cazul unei prezentari ⇓
Incepi printr-o schita, care sa atraga atentia, sa aiba valoare si adaptata vizual pentru toti cititorii ei.
Deja ai trecut prin procesul trierii continutului, lasand doar chintesenta, elementele vitale.
Ai creat un produs care arata si functioneaza bine, in ciuda restrictiilor.
Din acest moment, e mai usor sa dezvolti.
Bineinteles, aceste metode nu se aplica fiecarui proiect, insa, intr-acolo ne indreptam.
Cum ramane cu Responsive Web Design?
Responsive Web Design este o metoda creata pentru confortul utilizatorului.
Permite paginii web sa se incadreze pe ecranele mai multor platforme, automat.
Astfel, utilizatorul nu mai este nevoit sa micsoreze sau sa mareasca scrisul, sa mute asezarea in pagina, etc.
Cum incadram acest trend al Design-ului Responsive cu Dezvoltarea progresiva a website-urilor?
Vestea buna e ca cele doua strategii nu sunt competitive.
Chiar putem spune ca sunt facute una pentru cealalta.
Responsive Web Design e construit in jurul conceptului de solicitari media care tintesc device-uri specifice si dimensiuni de vizualizare.
Poti coda CSS-ul initial tinand cont de perspectiva device-ului mobil, ulterior folosesti solicitarile media pentru a adauga selectiv stilizari, pe masura ce dimensiunile de vizualizare se maresc.
Platforma mobila nu reprezinta un trend si nici macar viitorul. Reprezinta prezentul!
Optimizarea platformelor mobile
Daca inca consideri ca Mobile web design si aplicatiile mobile sunt de nisa, ar fi bine sa reconsideri.
Mai mult ca niciodata, purtam “web”ul in buzunar.
Vrem sa avem acces la informatii: rapid, usor si sigur.
De cele mai multe ori, interactiunile cu telefoanele mobile in mediul online, au loc in astfel de situatii:
- Cautari de informatii/raspunsuri, urgente;
- Explorari/jocuri pe telefonul mobil;
- Check in/Status update;
- Creeare email/document, etc.
Intre meeting-uri, la semafor,in metrou, in parc sau in asteptarea randului in magazin, timpul alocat pentru cautarile online este scurt!
Ar fi bine ca website-ul sa se incarce repede, informatiile sa fie la indemana, simplu si rapid de parcurs sau achizitionat.
Volumul continutului
Cand ne raportam la utilizatorii telefoanelor mobile, trebuie sa luam in calcul disponibilitatea timpului lor, versus cantitatea de informatii pe care le-o strecuram intr-o pagina mica.
Cati sunt dispusi sa “dea scroll” pentru a consuma cantitatea de informatii pe care le-o oferim?
Ne trezim ca servim un continut mult prea mare fata de cat e necesar, pe o platforma care e asociata cu o viteza de download MICA! Vedeti vreo problema aici?
Fii autentic
La un moment dat va trebui sa te desprinzi de traiectoria concurentei si sa iti creezi singur strategia care sa te diferentieze de ei.
Daca competitia afiseaza o invalmaseala de poze si informatii pe o singura pagina, nu inseamna ca succesul lor se trage de aici. Unii si-au creat brandul inainte de promovarea online.
Tu trebuie sa tii pasul cu majoritatea. Si dintre ei, sa te evidentiezi cu acel ceva unic si relevant.
Ce poti sa faci?
Ia mereu in considerare motivele pentru care utilizatorii folosesc dispozitivele mobile pentru a se conecta la internet.
Comportamentul lor ar trebui sa iti ofere o imagine CLARA asupra modului de organizare al website-ului, pentru platformele mobile.
Deja sunt foarte multe site-uri care prefera sa inainteze o multitudine de optiuni de navigare in site, in detrimentul continutului.
- Aliniaza-te la comportamentul utilizatorilor din platformele mobile;
- Continut inaintea navigarii;
- Mentine claritatea si focusul.
Recomandari Mobile First
In pregatirea pentru procesul indexarii mobile first, trebuie sa te asiguri ca versiunea mobila a site-ului tau, este cea mai buna versiune a ta.
Intr-un articol precedent Pasii unui audit seo complet, am vorbit despre importanta unui audit al website-ului, pentru a descoperi elementele ce necesita imbunatatire/optimizare.
Conform ultimelor update-uri de pe Google Webmaster Central Blog, daca site-ul tau are un design responsive sau versiunile desktop si mobile sunt identice, nu va trebui sa faci niciun fel de schimbare.
Urmeaza instructiunile Google pentru a avea un website pregatit pentru indexarea Mobile first.
- Ofera acelasi continut si pe versiunea platformelor mobile;
- Obtine un website care functioneaza bine si se incarca repede;
- Foloseste un Framework responsive;
- Prioritizeaza Experienta Utilizatorului;
- Optimizeaza viteza de incarcare a site-ului;
- Simplifica navigarea si interactiunea din site;
- Testeaza si imbunatateste.
Efectueaza un test aici pentru a vedea daca pagina ta este mobile friendly.
Cum poti verifica daca Google vede paginile versiunilor mobile?
Verificarea se poate face cu Fetch and Render tool din Google Search Console. Rezultatele randate sunt ceea ce poate vedea si indexa Google din versiunea ta mobila.
Daca sunt probleme, administratorul site-ului trebuie sa vada ce anume nu e in regula, sa remedieze sau sa imbunatateasca, apoi sa ruleze testul din nou.
» La inceputul anului 2018, Google a inceput sa ruleze indexarea mobile first pentru cateva site-uri, insa va dura cativa ani pana cand acest proces se va finaliza, complet.
Deci, nu e timpul pierdut sa intelegem fenomenul si sa luam masuri, in cazul in care se cer.